Kaip proto-punk tapo post-rock (II dalis)

tekstas: Mindaugas Peleckis

/tęsinys/

 

Post-punk gimimas

Kalbėdami apie post-punk, kaip tai bebūtų paradoksalu, grįžtame į tuos laikus, kai dar nebuvo punk roko. Ypač dėmesio vertos dvi grupės: The Music Machine ir The Seeds.

Los Andželo The Music Machine 1965–1969 m. grojo muziką, tuo metu vadintą psichodeliniu roku. Grupės lyderis Thomas Harvey Sean Bonniwell’as (1940–2011) vadinamas pirmosios post-punk dainos – „Talk Talk“ (1966) kūrėjas. Th. H. S. Bonniwellas domėjosi folk, tačiau svajojo sukurti muziką su „pūkeliais ir geluonimi“ (aliuzija į nuodingą vorą tarantulą). Iš pradžių vadinęsi „The Ragamuffins“, The Music Machine perėmė The Beatles šukuosenų stilių, tačiau apsirengė juodai, o Th. H. S. Bonniwellas ėmė mūvėti vieną juodą odinę pirštinę.

The Music Machine

Deja, grupė nebuvo populiari, daugelis melomanų ją atrado po daugybės metų. Per tą laiką Bonniwellas tyliai parašė daugiau nei 300 dainų, išleido memuarus „Talk Talk/Beyond The Garage“, o 2006 m. ėmė kurti dainas Los Andželo garage rock grupei The Larksmen. Perleistos senos ir niekada neišleistos The Music Machine dainos.

Dar viena grupė, siejama su post-punk ištakomis – The Seeds. Ši grupė taip pat įkurta 1965 m. Los Andžele. 1966 m. pasirodžiusi The Seeds daina „Pushin’ Too Hard“ – „Talk Talk“ konkurentė į post-punk pradininkus. Patys grupės muzikantai savo stilių tuomet vadino gassy (tuomet tokiai muzikai apibūdinti dar nebuvo išrastas žodžio „groovy“)

The Seeds

The Seeds lyderis Sky “Sunlight” Saxon (tikr. Richard Elvern Marsh, 1937–2009) kilęs iš mormonų religinio judėjimo centro Solt Leik Sičio mieste JAV. Aštuntajame dešimtmetyje jis tapo sektos „The Source Family“ nariu. Šiai sektai vadovavo įdomi asmenybė Tėvas Yodas (Father Yod, tikr. James Edward Baker, 1922–1975), daręs įtaką visai Sky Saxon psichodelinei kūrybai. Ji, kurta pavadinimu „Ya Ho Wha 13“. Šią grupę kai kurie muzikologai vadina viena geriausių Amerikos psichodelinių komandų. Apie grupę ir sektą sukurtas filmas.

„Amerikietiškuoju Mick’u Jagger’iu“ kartais vadintas Sky Saxon dainas kūrė ir su Kerry Brown’u bei Billy Corgan’u.

 

Paisley Underground

Nagrinėjant post-punk, svarbu nepamiršti, jog egzistavo judėjimas Paisley Underground, – roko grupės iš Los Andželo, atsiradusios kaip reakcija į agresyvų amerikietišką hardcore ir prisiminusios žodžius „taika ir meilė“. Paisley Underground („paisley“ – išmargintas turkišku raštu) skambesyje buvo psichodelikos, folk rock, garage rock, power pop¸ punk rock, jangle pop, vėliausiai – indie pop bruožų.

The Bangles

Žymiausios Paisley Underground grupės – The Bangles, Rain Parade, Dream Syndicate, The Fuzztones, Flower Quartet, Game Theory, The Eyes of Mind, The Three O’Clock, The Verge, The Untold Fables ir kt. „Paisley Underground“ stilius padarė įtaką Prince: ypač jo 1985 m. albumui Around the World in a Day; Prince netgi savo įrašų leidyklą pavadino „Paisley Park Records“, grupei The Bangles sukūrė dainą „Manic Mondays“, o Three O’Clock priėmė į savo leidyklą.

Šios grupės – tai priešprieša post-punk muzikai, švelnesnio, ne tokio agresyvaus skambesio. Paisley Underground atšaka galime vadinti ir Naujosios Zelandijos Dunedin Sound.

 

Mod revival

Mod revival stilius ir subkultūra atsirado Jungtinėje Karalystėje 1978-aisiais. Jis apėmė pub rock, pankroką, new wave bei pasiskolino daug idėjų iš septintojo dešimtmečio grupių The Who, Small Faces, The Kinks.

Žymiausios Mod revival grupės – The Jam, The Merton Parkas, Secret Affair, The Scene, Untouchables, Mod Fun, The Clique, The Circles.

The Circles

Mod revival egzistavo mažiau kaip dešimt metų, tačiau šis stilius įdomus ir tuo, kad padarė didelę įtaką britpopo atsiradimui.

1979 m. pasirodė kultiniu tapęs filmas „Quadrophenia“ (rež. Franc Roddam), kuris suvaidino lemiamą vaidmenį Mod revival judėjime.

 

New romantics

„Naujieji romantikai“ – muzikos ir mados judėjimas, populiarumo viršūnę pasiekęs devintojo dešimtmečio pradžioje Anglijoje ir „nugesęs“ 1985 m. Iš pradžių jis buvo new wave muzikos dalimi, vėliau nuo jo atsiskyrė.

Spandau Ballet

Žymiausios new romantics grupės – Visage, Spandau Ballet, Adam and the Ants, Duran Duran, Culture Club. New romantics mada panaši į aštuntojo dešimtmečio pradžio glam rock androginišką subkultūrą. Jos pradžia, impulsas, kuris pradėjo šią stilistiką, – nemirtinga Davido Bowie daina „Ashes to Ashes“ (1980 m.).

 

US hardcore (hardcore punk)

Amerikietiškas hardcore – tai trumpos, greitos, rėksmingos dainos apie politiką, asmeninę laisvę, fašizmą, valdžią, smurtą, socialinę atskirtį, straight edge, veganizmą ir vegetarizmą, karą, religiją, narkotikus ir kt. Hardcore atmainos – melodic hardcore, metalcore, post-hardcore ir… thrash metal!

Kanadiečiai D.O.A. 1981 m. išleido albumą Hardcore’81, kurio pavadinimas suformavo ir žanro pavadinimą. Svarbiausios hardcore grupės – Black Flag, Bad Brains ir Minor Threat.

Minor Threat

Hardcore krikštatėviai Black Flag susikūrė dar 1976 m. Beje, grupės pavadinimas (juoda vėliava) simbolizuoja anarchizmą. Bad Brains savo kūryboje naudojo heavy metal ir regio elementus, o Minor Threat įkvėpė straight edge judėjimą savo 1981 m. daina „Straight Edge“. Šio judėjimo atstovai negeria alkoholio, nerūko, nevartoja narkotikų.

 

Batcave movement (proto-goth), gothic rock

 Judėjimo pavadinimas, reiškiantis Betmeno urvą, žymi 1980 m. Londone veikusį klubą, tapusį naujos muzikos krypties centru. 1982 m. klube koncertavo naujos gothic rock bangos žvaižgdės Siouxsie and the Banshees, Bauhaus, Alien Sex Fiend, Theatre of Hate. Netrukus atsirado visa gotų subkultūra.

Bauhaus

1979 m. Bauhaus daina „Bela Lugosi’s Dead“ vadinama gotikinio roko pradžia. Lygiai prieš trisdešimt metų prasidėjo viena populiariausių iki šiol subkultūrų, kurios vampyriškas įvaizdis ir mistika (kartais pigesne, kartais rimtesne) kvepianti kūryba tebežavi daugybę žmonių. Béla Lugosi (1882–1956) – vengrų kilmės amerikiečių aktorius, labiausiai išgarsėjęs grafo Drakulos vaidmeniu.

 

No wave

Vienas įdomiausių stilių, tiksliau, post-punk atmainų, – no wave (nepainioti su new wave). Tai – trumpai gyvavęs, bet įtakingas Niujorko muzikos, filmų, performansų, vaizdo meno judėjimas, satyriškai žvelgęs į tuomet (1981 m.) itin populiarų new wave.

No wave stiliaus apibūdinti beveik neįmanoma: jame susipina funk, džiazas, bliuzas, pankrokas, avangardas, eksperimentinė muzika. Garsai – atonalūs, ritmai – pasikartojantys, muzikos tekstūra – sodri, primenanti Le Monte Young (gim. 1935) ankstyvąją muziką. Dainų tekstai – nihilistiški.

Žymiausios no wave grupės – The Contortions, Teenage Jesus and The Jerks, Mars, DNA, Swans, Lydia Lunch, Tuxedomoon. Šio stiliaus įkvėpėjai – Sonic Youth. No wave padarė didelę įtaką vėlesnėms noise rock, industrial grupėms.

Tuxedomoon

Post-punk virsta indie rock

 Šį svarbų momentą 1987 m. žymi grupės The House of Love daina „Shine On“, – jau beveik nebe post-punk, dar lyg ir ne indie rock

Indie rock ir iš jo kilęs post-rock – tai nepriklausomo (laisvesnės formos) roko atmainos. Tiesa, indie rock ištakos siejamos su nedidelėmis leidybinėmis firmomis (independent labels), kaip kad industrial muzikos pavadinamas siejamas su Industrial Records (nors yra ir kita šio stiliaus pavadinimo prasmė). Iš pradžių šis stilius buvo griežtas ir gitarinis. Jo ištakos siekia XX a. 9-ojo deš. pradžią.

Ypatingą indie skambesį suformavo grupė The Jesus and Mary Chain (TJAMC), susikūrusi 1983 m. šalies, pavadinimu Alba, miesto Glaschu priemiestyje Cille Bhrìghde an Ear.

„Meričeinai“ 1985–1998 m. išleido 6 studijinius albumus, 6 EP, 19 singlų. 2007 m. grupė atsikūrė, tačiau kol kas apie naują albumą nieko negirdėti. Daugelio manymu, vienas kertinių indie akmenų yra TJAMC debiutinis albumas Psychocandy (1985). Jo pirmoji daina „Just Like Honey“, tapusi legendine, skambėjo ir Sofia Coppola filme „Lost in Translation“ (2003).

Kai kurie muzikos kritikai šį stilių vadina noise pop (kitos šio stiliaus grupės – Dinosaur Jr., Enon, …And You Will Know Us by the Trail of Dead ir kt.), o paties indie rock atsiradimą sieja ir su indie pop, power pop, chamber pop, shoegazing (shoegaze), avant-pop, noise rock, garage punk, riot grrrl, twee pop, emo, grindie, dance-punk, New Weird America, Baroque pop, new prog, lo-fi, sadcore, C86, math rock stiliais. Stilių ir postilių išties yra daugybė, tačiau pereikime prie postroko, kurio pagrindiniai įkvėpėjai ir yra The Jesus and Mary Chain.

(bus daugiau)

The Jesus and Mary Chain