P.A.M.E.L.A

tekstas: Martynas Klimas

Didelei mano nelaimei DayZ ir Minecraft išmušė iš bačkos kamštį ir per svietą pasipylė nesibaigiantis survival-craft tipo žaidimų tvanas. Ir kitaip nei vienas drąsus youtuberis, aš neturiu valios kiekvieną kartą žaidime plikais kumščiais kirsdamas medį skanduoti: “Žaidimai yra menas!”. Nepadeda ir tai, kad dauguma tų žaidimų yra skirti tinklui (vadinasi, be siužeto). Bet P.A.M.E.LA. daugiau nei minimaliai pasistengė kažkuo išsiskirti.

Kitaip nei per gan dažną žaidimą, kurio metu atsirandi be kelnių ir cento kišenėje (kurios neturi, nes nėra kelnių), pradedi žaisti P.A.M.E.L.A be atminties. Tu ką tik išlindai iš krio-kapsulės, o žaidimui vardą davusio dirbtinio intelekto dalelė prašo tavęs surasti originalą. Laimei, nei vieno medžio kirsti nereikės. Tu esi Edene, viename iš plaukiojančių miestų, į kuriuos pasitraukė žmonija. Tai yra beveik utopinė visuomenė, kurioje net saugumo tarnyba nelabai turi ką veikti, kur materijos suspaudimo (surarinimo) technologija yra beveik visiems prieinama ir kur nanobotai gali nuveikti krūvą darbų. Tačiau Edenas žlugo ir dabar jo koridoriais slankioja išprotėję buvę jo gyventojai ir robotai, kurie bando išlaikyti tvarką.

Taigi, tai nėra visiškas ateities rapture, nes visi neužšaldyti išgyvenusieji yra užkrėsti bepročiai, kurių ankščiau ar vėliau laukia mirtis. Tačiau tau daugmaž laisvai prieinamas visas miestas – tik rask raktus ir kodus. Pakeliui su savo magišku materijos transformatoriumi (patogios ginklo formos) skaidysi aplinkos daiktus į sudedamąsias dalis, kurias naudosi savo įrankių gamybai. Tad vietoje medžių kapojimo, tu tirpdysi vazas, sofas, puodelius ir kitokį šlamšta, po savęs palikdamas tik jų modelio skeletą. Tad (ne, čia ne Red Faction: Guerilla) kad prasitirpdytum kelią kur nori – tavo ginklas turi turėti labai rimtas nuostatas, ką gali išskaidyti, o ką ne.

Bet  P.A.M.E.L.A. visgi reikia tiek craftinti, tiek išgyvent, tad prie to padirbėti teks. Visų pirma, nors ir labai nesinorės, reikės įkurti bazę. Joje galėsi nusnausti, užsiauginti maisto ir padirbėti prie staklių, statybines medžiagas versdamas ginklais ir erdvės suspaudimo spintelėmis. Kad ir kaip nesinorėjo to imtis, visgi nebuvo labai sunku įkurti beveik savaime išsilaikančią, harmoningai veikiančią bazę. Greitai rasi vietos, kur galima pastatyti saulės kolektorių skirtą pakrauti baterijoms, –    jos iš bokšto perduoda energiją visiems tavo rakandams, tad be jų bazės nebus. Jau tada turėsi visas norimas stakles ir galėsi patobulinti savo šmutkes. Pavyzdžiui, jei tavo hidroponiniui sodui iš pradžių reikia saulės, tai antro lygio sodas turi savo apšvietimą ir gali būti numestas į bet kurį kampą.

Man tokios technikos patiko daug labiau nei paprastas rąstų namelio statymas lauko vidury. Toks craftingas per daug iš tavęs nereikalauja. Konstravimo ekrane tau nereikės nieko kombinuoti aklai – jei turi brėžinius, tai žinai ir ko reikia, kad tą daiktą padarytum. Gaila tik tiek, kad pačiam reikės sukurti tarpines medžiagas. Jei kokiam daiktui reikia vieno gabalo aliumosilikato stiklo, tai tau reikės prieš tai pačiam padaryti du gabalus paprasto stiklo, kurį tik vėliau galėsi aliumuoti ar pan. Kita vertus, pašalinus šį žingsnelį, craftingas pasidarytų per lengvas.

Tačiau darbas išlaisvina, o craftingas, bent kiek man teko žaisti, leidžia daug greičiau pagal norą aprėdyti veikėją. Pavyzdžiui, vienas pirmų veikėjo patobulinimų – mūsų bevardis herojus yra tikras plugand-play žmogus, kurį pavyks pasigaminti pasyviai regeneruojant tavo energiją (ši yra naudojama daug kam, bet dažniausiai – atakoms). Kam turėti kitų papildų, jei šis yra pats naudingiausias? Iš vienos pusės norisi kūrėjus paskatinti pašalinti tokį akivaizdų „teisingą sprendimą“, o iš kitos – labai jau nesinori kneckintis su energijos valdymu.

Tačiau veikėjas yra tobulinamas įvairiais būdais. Nėra jokių įgūdžių taškų, bet galima rasti P.A.M.E.L.A. patobulinimų (turbūt tavo asmeninio asistento pavidale): visokių dėvimų menkniekių ir ginklų tobulinimo modulių. Visi jie veikia paprastai – ginklai ir P.A.M.E.L.A. tiesiog turi savo skill trees, kuriuose leidi taškus, tačiau žaidimą vienaip ar kitaip paveikia.

Jau buvau trumpai paminėjęs kovas. Kaip pirmo asmens žaidimas, P.A.M.E.L.A. mūsų nelepina, nelepina… Artimos kovos srityje dar niekas neaplenkė Riddick žaidimų, o ir P.A.M.E.L.A. nebando. Gali atakuoti tiek lengva, tiek sunkia ataka, bet abu eikvoja tavo jėgas, o blokuoji jei tik turi energijos skydą (šie taip pat turi savo savybes ir įkrovos lygį). Priešų judesiai kovose nėra plastiški, o ir patys nieko įdomaus kovoje nepasiūlo. O jei dar pamatai, kaip infekuotieji kaunasi prieš robotą, tai visai liūdna pasidaro.

Dar liūdniau pasidaro, kai imi šaudyti. Edenas – utopinė ateities visuomenė, todėl, ir tikrųjų šaunamųjų ginklų ten nėra. Vietoje to, tau prie riešo tvirtinami visokie energija maitinami ginklai, kurių efektingumas atrodo daug įspūdingesnis už patį veikimą. Tiksliau, tai galioja tik artimos kovos ginklams – šaunamieji net neatrodo vienodai. Nuo arbaletuko, kuris šaudo daugiausiai raminamąsias strėles, iki elektros šautuvo, galinčio šaudyti sprogstamuosius burbulus (ginklai dažnai turi du naudojimo būdus) – nei vienas niekada nepaties priešo vieno šūviu. O pirmo asmens žaidimuose vienas prasčiausių potyrių yra negalėjimas nukauti varžovo vienu šūviu į galvą. Matyt kūrėjai norėjo, kad tu sėlintum. O išėjo taip, kad kiekvienas susidūrimas tau sukelia tiek pat tingumo, kiek įtampos jausmo.

Taip, P.A.M.E.L.A. – didesnis darbas už visą craftingą ir bazės statymą (bent jau taip atrodo). Nors tiesą sakant, tai net ir tavo bazę saugantys bokšteliai nėra tokie baisūs nei iš išvaizdos, nei iš efekto.

Turbūt pati svarbiausia P.A.M.E.L.A. dalis yra jos vizualinė pusė. Gal tai nėra pilnai AAA atrodantis žaidimas, bet jis yra gražus (ir reiklus kompiuteriui). Kūrėjai yra pasiryžę pilnai išnaudoti vizualinius menus, kad tik galėtų tave įtraukti į šio pasaulio gyvenimą. Pats lygių dizainas gal ir nėra labai įmantrus (tuo pačiu taip gerai iš System Shock ir BioShock pažįstamų besimėtančių įrašų nėra labai daug), bet viskas atrodo nuostabiai. Tu esi ateities mieste, kur viskas lengva ir gražu. Naktį gali už lango matyti siaučiančius nanobotus, saulėlydžiai yra pasakiški, o žaidimo skalę puikiai suteikia jausmas, kai žiūrėdamas pro langą supranti, kad visur, kur matai, galėsi nueiti. Ir pakankamai prisilakstyti, jei net aš apsaugos štabą tyrinėjau gal 10 valandų.

Vizualinė pusė labai išraiški ir vartotojo sąsajoje. Tiksliau, tavo ekrane nėra jokio įprasto žaidimo interfeiso. Nori patikrinti kiek valandų? Teks spausti „Tab“, kad veikėjas pakeltų savo ranką ir tu galėtum matyti energijos matavimo skales, laikrodį ir visokius patogius meniu. Iš viso, išskyrus enciklopediją ir kitus įrašus, žaidime nėra jokio ekrano, kuris tave ištrauktų iš žaidimo pasaulio. Kai reikės nustatinėti energijos lygius tavo naršomame modulyje, tu vedžiosi kursorių iš žaidimo pasaulio (šis efektas mane pakerėjo dar Doom 3 laikais). Kai atsidarysi inventorių ar craftinsi, viską darysi prieš nosį išdygusioje hologramoje.

Vienas bene labiausiai nusisekęs dalykas žaidime buvo tai, kad vos atsikėlęs buvau pagautas vagiant ir robotas (zombiai ne zombiai, bet dirbti reikia) patupdė mane į cypę. O kadangi cypė utopinė, tai aš apšvarinau visą sugriežtintos atsipalaidavimo „sanatorijos“ aukštą ir radau akinius, kurie suteikė tą įprastą ir trūkstamą interfeisą!

Tačiau žaidimas dar nebaigtas ir jis turi problemų. Priešų įvairovės trūkumas yra sunkiai ištaisomas. Nereikalauju šimto skirtingų rūšių infekuotojų, kurių dalis lakstytų lubomis ar šaudytų kaulais. Man tiesiog būtų smagu, jei atsirastų daugiau šūksnių variantų, skirtingų galvų ir šukuosenų modelių, nes dabar to labai trūksta. Sunku būtų ištaisyti ir varginančią kovos sistemą. Tačiau labai apsidžiaugčiau, jei žaidime būtų permąstyti spawn pawns, kad ateityje galėtum išvengti atsirandančių baidyklių toje vietoje, kurioje kuri bazę.

P.A.M.E.L.A man yra  įdomiausias survival craft tipo žaidimas, nes jame nėra jokio idiotiško lakstymo be kelnių ir Šaolin ištvermės triukų demonstravimo kertant medžius plikomis rankomis. Vietoj idiotiškų nuotykių su kitais žaidėjais (kuriuos būtina įrašyti ir įkelti į YouTube) – pasaulio tyrinėjimas, Edeno paslapties atkapstymas. Tik tegu sutvarko tuos zombius!