Mes dažnai girdime – Velso princas, Velso princesė, tačiau ką reiškia būti Velso princu ar piliečiu, kokia yra Velso (Wales) kaip valstybės ir kaip Didžiosios Britanijos dalies istorija, žinome ne visi. Nežinojau ir aš, kol vieną dieną išsirengiau į 8 dienų kolektyvinę kelionę, kurią organizavo „Back-Roads“ turistinė kompanija. Kelionės tema – Velso stebuklai, kurie keliaujančiai grupei prasidėjo sostinėje Kardife (Cardiffe), nunešė mus į Šiaurę iki Konvis (Conwy) miesto, po to į pietinę Velso dalį Pembrukšyrą (Pembrokeshire), vėl grįžtant į Kardifą. Velso stebuklai, grįžus į namus, privertė mane gilintis į Velso istorijos raidą, kol suvokiau, kad tam, jog perprasčiau sudėtingus Velso praeities vingius ir velsiečių tautinę tapatybę, reikalingos ilgos studijos, todėl šiame tekste tik fragmentiškai sustosiu ties Velso istorine praeitimi, kuri, mano manymu, klostė velsiečių tautinį tapatumą.
Šiame atviruke keliu klausimą – ar turime kalti į žmonių galvas grynojo tautiškumo idėją, kai istoriškai ir genetiškai esame įvairių pradų dariniai? Ar turime kautis dėl tautinių vertybių skaidrumo, kai žemė, kurioje gyvename, tūkstantmečiais buvo trypta svetimšalių, kurių dalis naujoje vietoje nusėdo ir asimiliavosi, „gerino“ genetinį kodą, atvykėlių tradicijomis pildė vietinių buitį?
Šis atvirukas yra mąstymas apie grynojo tautinio tapatumo santykinumą, nes, mano požiūriu, politikų deklaruojamas tautinis „grynumas“ rodo jų siaurą mąstymą, kadangi asmens savo ir tautos įvairialypės genetinės ir kultūrinės prigimties suvokimas plečia pasaulėvaizdį ir pasaulėjautą, turtina asmenybės tapatumą. Tokį požiūrį patvirtino Velso istorija ir kelionė po Velsą, todėl teigiu, jog kiekvienas individas sudėtingoje savo šalies ir savo šeimos istorijoje turėtų pats suvokti ir sąmoningai formuoti savo priklausomybę konkrečiai tautai, nelaukiant šalies „elito“ primetamų tautinio grynumo teorijų, arba rinktis būti pasaulio piliečiu.
Kaip šiandien apibrėžti velsietį, jei jo genetinis žemėlapis yra toks įvairus: priešistoriniame periode į dabartinę Didžiosios Britanijos teritoriją iš Centrinės Europos kėlėsi keltų gentys kimrai. Juos užkariavo romėnai, anglosaksai, vikingai, normanai. 1284-1400 m. vyko gyvenančiųjų Velso teritorijoje ir anglų-normanų asimiliacija. 1282-83 m. velsiečius nukariavo Anglijos karalius Eduardas I. Nuo 1301 m. Velsas kaip lenas (valdoma žemė) buvo perduodama Anglijos sosto įpėdiniui. Velso princas, princesė yra paveldimi titulai.
1400 m. Anglijos karaliui ribojant Velso didikų galią ir nepriklausomybę, šie sukyla prieš Anglijos karūną. 1401-02 m. Anglijos parlamentas priima du Baudžiamuosius įstatymus, kurie draudžia velsiečiams valdyti žemę, ginklu ginti saugomus miestus, nešioti ginklą, šaukti susirinkimus, o anglams draudžia vesti velsų moteris. Velso didikas Owainas Glyndwras tampa maišto vadovu ir nacionaliniu didvyriu, sėkmingai priešindamasis anglų armijai 5 metus. Jam nepavyksta suvienyti Velso, nes prancūzai atsisako remti velsiečius, o Pietų Velsas paklūsta Henrikui IV. 1413 m. maištas numalšinamas ir Velsas penkis šimtmečius tampa Didžiosios Britanijos politinės, ekonominės, kultūrinės realybės dalimi.
XIX a. ryškėja Velso patriotų mėginimai skatinti kultūrinį atgimimą – parašoma Velso istorija, leidžiamas laikraštis valų (velsiečių) kalba, laikraštis moterims, išspausdinamas darbas apie velsiečių literatūrą, sukuriamas Velso nacionalinis himnas (1874), kuriame yra jaudinantys žodžiai apie Velso gamtos grožį, laisvą dvasią, kuri priešinasi išdavystei, nenutildytą arfos melodiją. Tačiau tik XX a. velsų etninė mažuma pradeda naujai suvokti ir vertinti istorines Velso kolonizavimo pasekmes. Du pasauliniai karai pažadina velsiečių politinį sąmoningumą – Kardifas (Cardiffe) pripažįstamas Velso sostine (1955), 1959 m. suplevėsuoja raudonu drakonu puošta nacionalinė Velso vėliava. Auga judėjimas už nacionalinę kalbą – 1953 m. Britų švietimo ministerija siūlo Velso mokyklose dėstyti anglų ir valų kalbas. Pasisakoma už dvikalbius kelio ženklus. Nuo 1967 m. priimamas Velso kalbos įstatymas, įtvirtinantis valų kalbą oficialiuose dokumentuose. 1993 m. Bendruomenių rūmai įstatymiškai pripažįsta valų ir anglų kalbų lygiavertį statusą. 1998 m. Velse sukuriama Nacionalinė Asamblėja.
Apie kelionę Velse galiu pasakoti įvairiai: bėgdama paviršiumi minėti gerus ar prastus viešbučius, gerą ar prastą valgį, nuobodų slankiojimą niekuo neišsiskiriančių velsiečių ar turistų minioje, kelionės autobusu nuovargį, dulksnojantį lietų, pabrėžti ištuštėjusių miestelių skurdžią gyventojų būtį. Tačiau kelionės vaizdai pakinta tuomet, kai imi gilintis į Velso praeitį ir praeities žmonių gyvavimo būdą, kai emocingai tapatiniesi su praeities žmonių pastangomis išlikti, išgyventi, pritapti prie naujų atėjūnų tvarkos, mėginimų gerinti savo buities sąlygas. Kaip kontrastas praeities Velso fermerių ir kalnakasių skurdžiam ir sunkiam gyvenimui iškyla nuostabus Snowdonijos nacionalinio gamtos parko grožis.
Kardife (Cardiffe) apsistojome viešbutyje netoli sostinės centrinio parko ir Taffo upės. Kirtus parką atsivėrė didinga Kardifo pilis, viduramžių ir gotikos statinys, kuris simbolizuoja ne velsiečių tautinę didybę, o atveria Velso užkariavimų istoriją. 55-aisiais mūsų eros metais pilies vietoje buvo įkurtas romėnų gynybinis fortas kaip Velso teritorijos užkariavimo pietinė riba ir įtvirtinimas prieš piratų antpuolius. XI a. normanų užkariautojai ant romėnų forto griuvėsių pastato viduramžių pilį. Pilis iki XVIII a. priklausė įvairioms anglų didikų dinastijoms ir šeimoms, kol 1776 m. tapo lordų Marquessų iš Butes nuosavybe. Keturios Butes šeimos kartos restauravo ir perstatinėjo rūmus, kol 1947 m. penktosios kartos atstovas perdavė pilį Kardifo miestui.
Didžiosios Britanijos istorijos tyrėjai pripažįsta romėnų kultūros įtaką britams. Romėnų okupacija tęsėsi 200 metų. Mūsų kelionėje skyrėme vieną pusdienį Nacionalinio romėnų legionierių muziejaus, Pirties muziejaus ir Amfiteatro lankymui. Pietvakarių Velse, netoli Niuporto (Newport) miesto, Kaerleono (Caerleon) miestely, romėnų gyvenvietės ir forto griuvėsių teritorijoje, įkurtas muziejus, pasakojantis, kaip 100-aisiais mūsų eros metais romėnai įkūrė Isca Augusta (Kaerleono) fortą. Tai buvo viena stipriausių tvirtovių romėnų Britanijoje. Legionieriai, profesionalūs kariai, ne tik plėtė Romos imperijos teritoriją, bet ir diegė savo kultūrą. Muziejus yra unikalus tuo, jog rodomos karių barakų liekanos, demonstruojami rasti ginklai, įrankiai, monetos, skeletų liekanos, įkurto sodo ir daržo vieta. Romėnai Velso gyventojus supažindino su sodo planavimu, naujomis prieskoninėmis žolėmis. Ir, žinoma, su karinės mankštos ir pirties kultūra. Kaerleono amfiteatras, kuriame vyko pratybos, žaidimai ir t.t., yra beveik užneštas žemių, tačiau išlikusiais pilno amfiteatro kontūrais, yra vienintelis Didžiojoje Britanijoje.
Sužavėjo restauruota romėnų pirtis, kurioje čiurlenančio vandens garsai ir kintančios šviesos atkuria romėnų pirties grožį ir svarbą: tai buvo reikšminga kūno priežiūros ir socialinio bendravimo vieta. Susižavėjimą keitė lengva ironija: šiuolaikiniai velsiečiai legionierių muziejuje rengia improvizuotus romėnų karių pasirodymus, romėnų švenčių, romėnų virtuvės ir medicinos edukacines programas. Vietinėje Kaerleono kavinukėje radome kičinę romėnų simbolių puošybą. Ironiją patyriau ir lankydamasi vienoje normanų viduramžių pilių, kurios teritorijoje susirinkę velsiečiai, pasipuošę normanų „autentiškais“ rūbais, karių apranga, ruošėsi praeities „apeigoms“ ir piknikui. Štai taip ir skleidžiasi velsiečių tautinės tapatybės daugialypiškumas.
Pagarbą Velso praeities puoselėjimui sukėlė apsilankymas Šiaurės Pembrukšyro (Pembrokeshire) nacionaliniame parke, Castell Henllys atvirame muziejuje. Po 20-ties kalvos kasinėjimo metų, 1981-aisiais, buvo atkurtas geležies amžiaus keltų protėvių kalno fortas ir apvalios formos genties būstai: iš medžių šakų pintomis sienomis, apdrėbtomis molio, šiaudų, gyvulių mėšlo mišiniu. Kalkėmis išbalintas iš vidaus. Nendrių stogu. Mus pasitiko keltų rūbais apsirėdžiusi miela gidė, entuziastė archeologė, kuri paskyrė savo gyvenimą keltų praeičiai prikelti, telkti jaunimą kalnų fortų kasinėjimams ir švietimo programoms. Mes klausėmės jos pasakojimo genties vado būste – aiškinimų apie centre ant akmenų deginamą laužą, maisto ruošimą, miegamojo gultus, atskirtus išaustomis marškomis.
Castell Henllys gyvenvietėje galėjo telktis apie 150 žmonių – kariai su šeimomis, kurių pagrindinis tikslas buvo saugoti kalnų fortą nuo kitų fortų ar romėnų užpuolikų. Kalvos fortą juosė keli grioviai ir aukšti griovių krantai bei aukšta medinė tvora su vartais. Archeologiniai kasinėjimai atskleidė keltų gyvenimo ypatumus: keltai medžiojo, nuo priešų gynėsi skydais, kardais, lankų strėlėmis, malė grūdus, verpė, audė, dažė audinius, pynė krepšius, meldėsi su druidų šventikais. Muziejaus lankytojai gali dalyvauti švietėjiškose programose.
Didelį įspūdį paliko apsilankymai keliuose Velso industrinio paveldo muziejuose: Šiaurės Velso Llanberio skalūninių plytelių, Pietų Velso Blaenavono anglies giliosios kasyklos muziejuose bei buvusioje granito skaldyklos gyvenvietėje Nant Gwrtheyrne, Šiaurės vakarų Velse. Velsas XVIII-XIX a. išgyveno industrinės revoliucijos pakilimus. Buvo pastatytas inžinerinis stebuklas – Pontcysylito tiltas-kanalas, naudojamas susisiekimui, prekybai, gamtos iškasenų gabenimui; Elano slėnio užtvankos, Snowdonijos geležinkelis, kuriuos pamatė mūsų grupė. Velse buvo kasamas varis, sidabras, geležies rūda, anglis. Išnaudojamų žmonių dėka lobo turčiai kasyklų savininkai, augo miestai. XIX a. pirmoje pusėje klestėjo plytelių gamybos verslas. Velso geležies rūdos iškasenos sudarė pusę Didžiosios Britanijos geležies eksporto, Europoje augo Velso anglies paklausa. Tačiau XX a. pradžioje ir viduryje, nepaisant technologinių naujovių, sumenko plytelių gamyba, buvo uždaromos anglies šachtos. Minėtuose muziejuose išgirdome pasakojimus apie varganą velsiečių, žemės darbininkų sveikatą alinantį triūsą.
Velso miestuose žengi kalnų uolienų grindiniu, stebi namus ir tvoras, suręstus iš uolienų, grožiesi dailiais skalūninių plytelių stogais bei išradingais namų apyvokos daiktais ir dirbiniais – stalviršiais, padėklais, puošimo detalėmis. Llanbergo Dinorwigo uolų skaldykla buvo įkurta 1787 m., kuri trejų kilometrų plote išsiplėtė iki 20 galerijų. Joje dirbo apie 3000 žmonių. Vagonėlius traukiančius arklius keitė garvežiai, buvo naudojama moderni akmens skaldymo technika, tačiau 1962 m. skaldykla buvo uždaryta. Jos vietoje 1972 m. atsidarė plytelių muziejus, o skaldyklą supantys kalnai paskelbti alpinizmo ir požeminių ežerų nardymo vieta. Mums buvo rodomas filmas apie skaldyklos raidą. Dalyvavome plytelių skaldymo meistriškumo pamokoje. Įsitikinome, kad jautrios žmogaus rankos ir akys – geriausi plytelės gaminimo instrumentai.
Labiausiai į atmintį įstrigo nusileidimas į Blaenavono giliąją šachtą Nacionaliniame anglies muziejuje. Šachta ėmė veikti 1860 m., buvo uždaryta 1980 m., muziejus atsidarė 1983 m. Blaenavono industrinis peizažas 2000 m. tapo UNESCO pasauliniu paveldu.
Mus suskirstė į 10 žmonių grupes. Nusisegėme laikrodžius, palikome telefonus, kad nebūtų jokių gaisro priežasčių. Užsivožėme plastiko šalmus su lempomis, išklausėme vadovo, 40 m. dirbusio šachtoje, nurodymų, kaip elgtis po žeme, ir liftu nusileidome į 90 m. gylį, kur praleidome 50 min. eidami drėgnais, slidžiais, siaurais koridoriais, stebėdami kasybos ir anglies transportavimo įrenginius, kasyklos įtvirtinimus. Nustebino žemaūgių arklių gardas, arklių, kurie pakeitė vaikus ir moteris, tempiančius anglies prikrautus krepšius, stumiančius ar traukiančius anglies vagonėlius. Už darbo dieną moterys gaudavo 3-8 pensus. 1842 m. moterų darbas po žeme buvo uždraustas, o vaikus buvo galima įdarbinti jiems sulaukus 10 metų.
Aplankėme kalnakasių ir pramonės darbininkų gyvenamus dviaukščius namelius Šv. Faganso nacionaliniame istoriniame muziejuje, kuris yra į vakarus nuo Cardiffo. Nameliai pagražinti turistų apžiūrai: apačioje vienas kambarys su židiniu ir virykle, mediniai baldai ir būtinai graži indauja su lėkštėmis. Viršuje – vienos lovos miegamasis. Skaitant apie darbdavių ir darbininkų santykius sužinai, kad jie visada buvo įtempti. Šeimininkai nepatenkintus atlyginimais žmones iš būsto su šeima išmesdavo lauk, kartais atlygį mokėdavo talonais, kad šie negalėtų išvykti ir privalėtų apsipirkti vietinėje parduotuvėje. Industrinio bumo laikais buvo atidaromi barai darbininkų sąmonei slopinti.
Vėl noriu pabrėžti, kad šiuolaikiniai velsiečiai klosto ir puoselėja tautinį tapatumą, išradingai naudodami savo šalies praeitį. Tuo dar kartą įsitikinau, kai lankėme vaizdingą, ant Airių jūros kranto išsidėsčiusį Nant Gwrtheyrn kaimą. 1860 m. Nante buvo atidarytos 3 granito skaldyklos, pastatytas gražus valdytojo namas, bažnyčia, parduotuvė, darbininkų nameliai. XX a. sumažėjus granito poreikiui, kaimelis ištuštėjo ir apmirė. 1970 m. Carlas Clowesas, surinkęs labdarą, prikėlė kaimelį – 1982 m. valdytojo name atsidarė Nacionalinis velsų kalbos centras, kuriame ir mūsų grupė mokėsi velsų kalbos subtilybių. Buvusiuose darbininkų nameliuose įrengti viešbučiai studijuojantiems. Šią vietą man primena ir mums papasakota graudulinga meilės istorija, kurią simbolizuoja dviejų jaunuolių metalo skulptūra. 1750 m. turėjo įvykti fermerių vaikų vestuvės. Pagal paprotį jaunikiui reikėjo rasti pasislėpusią nuotaką ir lydėti ją į bažnyčią. Nei vestuvių dieną, nei po savaitės jis nuotakos nerado. Malda kreipėsi į dievą – žaibas trenkė į seną medį, kurio drevėje buvo rasta įstrigusi negyva mergina. Jaunuoliui iš skausmo plyšo širdis.
Dar vienas velsiečių tautinio tapatumo puoselėjimo įrodymas yra Snowdonijos nacionalinio parko, įkurto 1951 m., priežiūra. Tai – trečiasis nacionalinis parkas Didžioje Britanijoje, kuriame yra aukščiausias Anglijoje ir Velse Snowdono kalnas. 1967 m. įsikūrė Snowdonijos draugija, kuri patriotiškai telkia savanorius, rėmėjus parko gamtos grožio ir bioįvairovės saugojimui ir tvarkymui. 1894-98 m. buvo nutiesti Snowdonijos geležinkeliai, kurie suteikia galimybę turistams aplankyti kalnų virtinės kalnagūbrius, iš viršaus gėrėtis upėmis, ežerais ir nuostabiais slėniais. Senoviniu traukinuku ir mes dardėjome viena geležinkelio atšaka. Kelionė dar kartą privertė mąstyti apie tai, kad atkaklūs žmonės geba įsikurti atokiose, sunkiai pasiekiamose vietose ir išgyventi su šeima. Manau, tai paaiškinama kerinčiu gamtos grožiu ir žmogaus trauka būti tos gamtos dalimi.
Gamtos grožis skleidėsi ir mūsų lankytoje Plas Tan y Bwlch teritorijoje, kuri nuo 1962 m. priklauso Snowdonijos parkui. Gėlynai, kiniškų, japoniškų, Š. Amerikos medžių alėjos, tvenkiniai, žolynai kviečia turistus poilsiui ir pažintinei ekskursijai. Įžengėme ir į namą, priklausiusį akmens skaldyklų savininkams velsiečiams, Oakeley dinastijos atstovams, kuriame į mus žvelgė nuotraukos kelių kartų išnykusių žmonių, bylojančios apie buvusią didybę, iššvaistytus turtus, privačios nuosavybės praradimą. Apsilankėme name veikiančioje kavinėje, kuri gamina saldumynus ir ledus pagal buvusių savininkų receptus. Reikia pripažinti, kad velsiečiai moka vilioti turistus.
Materialūs dalykai griūva ir nyksta kaip mūsų aplankyta Tinterno abatija, įkurta 1131 m. vieno anglo-normanų lordo. Dvasios dalykai, perduodami iš kartos į kartą, išlieka kaip tautos bardo Heddo Wyno eilės, kuris žuvo I pasauliniame kare Flandrijoje. 2012 m. Snowdonijos parko direkcija įsigijo Yr Ysgwrno fermos namą, kuriame gyveno poetas ir kuriame stovi juodasis krėslas, simbolizuojantis poeto romantiko neblėstantį atminimą. Savamokslis poetas rašė apie Velso gamtos grožį, žmogaus gyvenimo trapumą, tikėjimą gėriu. Eilėraštyje „Karas“ teigė, kad brolis žudo brolį tuomet, kai pamirštamas tikėjimas, kai nutildomos senosios dainos ir pasakojimai. Tik žilvyčių šakos glosto arfas, kai žmonių kraujas maišosi su lietumi.
Apie Velsą galima pasakoti ilgai, nes yra daug tautinio tapatumo įžvalgos pusių, kurias kiekvienas atvykėlis į Velsą turėtų atrasti savaip, mąstydamas ir jausdamas širdimi.